مواد شوینده صنعتی

کاربرد مواد شوینده صنعتی + معرفی انواع شوینده های صنعتی

تکنولوژی ساخت مواد شوینده صنعتی شاهد رشد سریعی بوده است. این محصولات بخش جدایی ناپذیر هر صنعتی هستند. این شوینده های صنعتی به منظور پاک کردن ذرات ناخواسته در صنایعی نظیر کارخانه‎ ها، انبار‌ها و نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد محلول‌های شیمیایی هستند که به طور اختصاصی برای پاک کردن روغن، گرد و خاک، آلودگی، چربی و سایر ناخالصی‌ها از سطوح فلزی فرموله شده‌اند.

 

منظور از شوینده صنعتی چیست؟

مواد شوینده صنعتی در صنایع گوناگون کاربرد بسیاری دارند. این محصولات می‌توانند اسیدی یا بازی باشند. گاهی نمونه‌های اسیدی و بازی با یکدیگر مخلوط می‌شوند تا نوع خاصی از شوینده را تولید کنند که برای شستشوی سطوح خاص مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. در این بخش به تعدادی از مواد تشکیل دهنده مواد شوینده صنعتی اشاره خواهد شد:

  • سورفاکتانت: قابلیت جذب رطوبت توسط سطوح را افزایش می‌دهد.
  • آنزیم‌ها: بر علیه عوامل گوناگون ناخواسته عمل می‌کند.
  • عوامل سفید کننده: رنگ‌ها و آلودگی‌های اکسید شونده را حذف می‌کنند.
  • مواد معطر: بوی نامطبوع را از بین می‌برند.
  • آلرژن‌ها: ممکن است باعث واکنش‌های پوستی یا تنفسی در بعضی افراد شوند.

 

معرفی انواع مواد شوینده صنعتی

 

انواع مواد شوینده صنعتی

 

1. اسیدهای قوی

اسیدها یکی از انواع مواد شوینده صنعتی بسیار قوی هستند که باید پیش از مصرف رقیق شوند. در صورتی که رقت سازی به درستی صورت نگیرد، استفاده از آنها بسیار خطرناک خواهد بود و به تجهیزات نظافت صنعتی آسیب وارد خواهد شد. برای مثال، هیدروکلریک اسید در شستشوی سیستم‌های زهکشی و برداشت رسوب های معدنی، باکتری یا زنگ‌ زدگی از سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

2. دترجنت‌ها مواد شوینده صنعتی پرکاربرد

دترجنت‌ها رایج‌ترین مواد شوینده صنعتی برای زدودن چربی، آلودگی و سایر رسوبات از سطح هستند. کارخانجات تولید‌ کننده‌ی مواد شیمیایی پاک کننده، دترجنت‌های سنتزی را تولید می‌کنند. این دترجنت‌ها دارای مواد شیمیایی هستند که ذرات گرد و غبار و آلودگی را می‌شکنند و در نتیجه از بین بردن آنها را تسهیل می‌کنند. دترجنت‌های قوی صنعتی برای از بین بردن چربی‌ها و آلودگی‌های سخت و مقاوم کاربرد دارند.

خود دترجنت‌ها انواع گوناگونی دارند؛ پودری، مایع، ژل و کریستال انواع فرم دترجنت هستند. دترجنت‌های پودری، جامد هستند و در آب حل می‌شوند. این دسته از محصولات غلیظ تر هستند و بنابراین کاربرد بیشتری دارند و نسبت به مدل‌های مایع به صرفه تر هستند. دترجنت‌های مایع، ملایم تر هستند و بنابراین نسبت به مدل‌های پودری کاربرد بیشتری دارند. قرص‌های دترجنت فشرده هستند و معمولا نسبت به نمونه های پودری یا مایع ساده تر و با محیط زیست سازگارتر می‌باشند. این محصولات برای شستشوهای کوتاه مدت سطوح کوچک مناسب هستند. دترجنت‌های خنثی پی اچ نزدیک به 7 دارند و نسبت به دترجنت‌های اسیدی یا بازی ملایم‌تر می‌باشند. برای شستشوی متریال حساس به پی اچ از ایندترجنت‌ها استفاده کنید.

 

3. شوینده‌های ساینده

این دسته از مواد شوینده صنعتی با ساییدن، سطوح را از هر گونه آلودگی عاری می‌سازند. همچون دترجنت‌ها، ساینده‌ها در انواع پودری، مایع یا ژل در بازار موجود هستند. ساینده‌ها به طور موثر آلودگی، چربی و سایر رسوبات را از سطوح پاک می‌کنند. هنگام استفاده از این محصولات برای جلوگیری از ایجاد خراش روی تجهیزات مرمر، پلاستیکی و استیل ضدزنگ احتیاط کنید.

 

4. چربی زداها بر پایه ی حلال

این چربی زداها از رایج ترین مواد شوینده صنعتی هستند که به سهولت چربی و ذرات روغن را از انواع سطوح پاک می‌کنند. این محصولات برای شستشوی موتور و دستگاه‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کل کارخانه‌های محصولات شوینده چربی زداها را بر پایه‌ی آب یا نفت می‌سازند. چربی زداهای بر پایه‌ی سوخت برای از بین بردن چربی و روغن بهتر هستند. چربی زداهای بر پایه‌ی آب برای از بین بردن آلودگی و ذرات کاربرد دارند.

 

 

ویژگی های یک شوینده صنعتی عالی

 

ویژگی شوینده های صنعتی

 

مواد شوینده صنعتی مناسب سرعت عمل و کیفیت بالایی دارند؛ این محصولات طول عمر تجهیزات را افزایش می‌دهند. در صورتی که مواد شوینده سرعت عمل بالایی نداشته باشند، در خط تولید صنایع وقفه های غیر منتظره ناشی از نقص تجهیزات صنعتی رخ خواهد داد. در نتیجه حجم تولید کارخانه به خاطر یک اشتباه کوچک افت شدید و ناگهانی پیدا خواهد کرد. مواد شوینده صنعتی موثر ظرفیت عملکرد بالایی دارند؛ با این حال توانایی پاک کنندگی آنها به نوع آلودگی، سطح هدف و محدودیت‌های پروسه‌ی شستشو بستگی دارد. تمام این سه پارامتر برای کسب بهترین نتیجه‌ی پاک کنندگی ضروری هستند.

انتخاب بهترین مواد شوینده صنعتی کار آسانی نیست و به ارزیابی دقیق موارد مصرف آن‌ها و سایر فاکتورها نیاز دارد. برای انتخاب بین یک شوینده بر پایه‌ی آب یا حلال یا یک تینر ساده موارد مصرف، اهداف نهایی و سایر نیازمندی‌ها باید بررسی شوند. کیفیت عمل، امنیت و اقتصادی بودن از مواردی هستند که حتما باید در نظر بگیرید. یک ماده شوینده خوب که به طور اختصاصی برای از بین بردن آلودگی‌ها فرموله شده است، چربی‌های دستگاه‌ها نظیر چربی‌های سنتزی، دی الکتریک و بسیار داغ را از بین می‌برد. یک شوینده‌ی مخصوص استیل ضد زنگ با آلومینیوم سازگار نیست و پاک‌کننده‌ی روغن ماشین آلات برای زدودن چربی‌های سخت کافی نیست.

جهت انتخاب و مصرف مواد شوینده صنعتی عوامل بسیاری نظیر نوع شوینده، دستگاه، آب، جنس سطوح، میزان دوز مصرفی و غیره را باید در نظر بگیرید. نوع ماده شوینده باید حتما با متریال بکار رفته در ماشین آلات سازگار باشد. دترجنت‌های خنثی برای سطوح حساس، دترجنت‌های بازی برای سطوح مقاوم و دترجنت‌های اسیدی برای سطوح بسیار حساس استفاده می‌شوند. ترجیحا از دترجنت‌های پودری برای دستگاه‌های بزرگ با دمای بالا، دترجنت‌های مایع برای دستگاه‌های کوچک با دمای پایین و قرص‌های دترجنت برای دستگاه‌های متوسط با دمای متغیر استفاده کنید.

آگاهی از مکان و موارد مصرف شوینده‌ها برای انتخاب بهترین آنها ضروری است. اولین نکته‌ای که باید هنگام خرید محصولات شوینده خانگی در نظر بگیرید، فرمولاسیون بهینه برای شستشوی سرویس‌های بهداشتی یا آشپزخانه است. با این حال عوامل پیچیده‌تری را باید برای انتخاب مواد شوینده صنعتی در نظر گرفت.

همچنین اگر یک ماده شوینده کیفیت خوبی داشته باشد، دستگاه های نظافتی نظیر اسکرابرها را دچار مشکل نمی‌کند، به طور مثال مدل های برقی که بسیار حساس هستند، آسیب نمی‌بینند، جهت اطلاع از قیمت اسکرابر برقی در انواع مختلف می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

تفاوت مواد شوینده صنعتی با سایر شوینده ها

دانستن تفاوت‌ میان انواع مواد شوینده، به حفظ زمان و هزینه کمک می‌کند. در این بخش به تعدادی از تفاوت‌هایی که میان مواد شوینده خانگی و صنعتی وجود دارند خواهیم پرداخت.

کیفیت

قیمت مواد شوینده معمولی که در سوپرمارکت سر کوچه‌ی شما به فروش می‌رسند، بسیار کمتر از شوینده‌های صنعتی است. علت آن این است که محصولات صنعتی دارای غلظت بالاتری از ترکیبات شیمیایی پاک کننده و ضد عفونی کننده‌ می‌باشند. خرید عمده‌ی مواد شوینده صنعتی باکیفیت به حفظ سرمایه کمک می‌کند. این محصولات نسبت به شوینده‌های خانگی رواج بیشتری دارند؛ بنابراین، قوانین سختگیرانه تری برای پیشگیری از مسمومیت آن‌ها برای انسان‌ها بنا شده‌اند. با این حال هرگز از محصولات صنعتی که برای شستشوی ماشین آلات فرموله شده‌اند در خانه استفاده نکنید.

 

تفاوت شوینده صنعتی با سایر شوینده ها

 

غلظت مواد تشکیل دهنده‌ی فعال

یکی از اصلی ترین تفاوت‌ها بین مواد شوینده صنعتی و معمولی، غلظت ترکیبات فعال آن‌ها است. شوینده‌های معمولی رقیق‌تر از صنعتی هستند زیرا که با هدف مصرف عمومی و تامین امنیت در خانه‌ها تولید شده‌اند. در حالی که محصولات صنعتی برای استفاده توسط متخصصین آموزش دیده طراحی شده اند و ممکن است جهت تامین قابلیت پاک کنندگی و ضدعفونی بالاتر غلیظ‌تر باشند.

 

موارد مصرف گوناگون

مواد شوینده صنعتی با سایر شوینده‌ها در تنوع جنس و متریال بکار رفته در سطوحی که توسط آن‌ها شستشو می‌شوند تفاوت دارند. مواد شوینده خانگی برای تمیز کردن طیف وسیعی از سطوح منزل و آشپزخانه نظیر کابینت‌ها، کف و اجاق گاز فرموله شده‌اند. در حالی که مواد شوینده صنعتی برای شستشوی سطوح و متریال خاص نظیر ماشین آلات و سطوح فلزی طراحی شده‌اند. همچنین شوینده‌های خانگی معمولا برای پاک کردن سطوحی بکار می‌‌روند که در تماس مستقیم با مواد غذایی هستند اما شوینده‌های صنعتی اینطور نیستند. بنابراین، محصولات خانگی باید از امنیت بیشتری برای سلامت انسان‌ها برخوردار باشند.

 

زمان و هزینه

تفاوت اصلی در رابطه با حفظ زمان و هزینه با توجه به غلظت مواد تشکیل دهنده فعال این محصولات است. شوینده‌های خانگی معمولاً غلظت کمتری نسبت به محصولات صنعتی دارند. به این معنا که برای رسیدن به نتایج دلخواه خود باید از مقدار بیشتری از این محصولات استفاده کنید. بنابراین هزینه‌های شما افزایش پیدا خواهند کرد. در حالی که مواد شوینده صنعتی غلیظ‌تر هستند و بنابراین به این معنا است که برای رسیدن به نتایج دلخواه می‌توانید از مقدار کمتری از این محصولات استفاده کنید. استفاده از محصولات صحیح با توجه به اهداف مد نظر، به صرفه جویی در هزینه و زمان شما کمک بزرگی خواهد کرد.

 

استانداردهای لازم

بسیاری از محصولات موجود در بازار پروسه‌های پیچیده‌ای جهت اطمینان از حفظ سلامت انسان‌ها و رعایت استانداردهای ضروری طی کرده‌اند. قوانین تولید شوینده های صنعتی نسبت به خانگی سختگیرانه تر و جدی تر می‌باشند. مواد شوینده صنعتی به نحوی طراحی شده‌اند که در ساختار صنعت و کارخانه عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. این محصولات باید به درستی لیبل گذاری شوند و دارای اطلاعات کافی در مورد نحوه استفاده و دور ریختن باشند. برای رعایت صحیح این اصول، این محصولات باید استانداردهای خاصی را رعایت کنند و بازرسی‌های مکرر برای اطمینان از آن صورت ‌گیرد.

 

حتما بخوانید: نظافت مدرسه

 

نتیجه گیری

در نظر داشته باشید که مواد شوینده صنعتی ایرادات مخصوص خود را نیز دارند. آگاهی از این معایب به استفاده‌ی صحیح از آنها کمک خواهد کرد. این محصولات می‌توانند برای سلامت مصرف کننده خطرناک باشند؛ برای مثال، آلرژی، التهاب یا مسمومیت را به همراه آورند.

سوختگی، قرمزی، خارش، راش پوستی، التهاب چشم و مشکلات تنفسی همگی از عوارض احتمالی مصرف این محصولات هستند. بنابراین، رعایت اصول ایمنی نظیر پوشیدن دستکش، عینک، ماسک و شستن دست‌ها پس از هر بار استفاده را جدی بگیرید. همچنین این محصولات ممکن است با برخی از مواد و متریال ناسازگار باشند و منجر به آسیب یا رنگ رفتگی آنها شوند. پیش از استفاده از مواد شوینده به مواد تشکیل دهنده‌ی آن توجه کنید و از سازگاری آن‌ها با سطوح مد نظر خود اطمینان حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *