نظافت مدرسه

نظافت مدرسه و هر آنچه نیاز است در این باره بدانید!

همان گونه که می‌دانید، محیط مدارس در طول سال تحصیلی مورد استفاده معلمان، دانش آموزان و گروه مدیریتی مدارس قرار می‌گیرد. در طول سال تحصیلی، افراد از بخش های گوناگون مدارس استفاده می‌کنند. به این منظور می‌بایست تمهیداتی در راستای حفظ سلامت و بهداشت افراد، نظافت محیط آموزشی و رعایت نکات بهداشتی در مدارس در نظر گرفته شوند.

 

دلایل اهمیت نظافت مدارس

در خصوص اهمیت نظافت مدرسه و رعایت نکات بهداشتی در آن، می‌توان به موضوع مهم شیوع بیماری کرونا اشاره کرد. با شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، رعایت نظافت مدرسه اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرد. اگر چه آموزش در مدت زمان قابل توجهی به صورت غیر حضوری و با بهره مندی از بستر های مجازی صورت می‌گرفت، اما پس از کاهش یافتن میزان ابتلا به این بیماری، شرایط برای حضور دانش آموزان در مدارس فراهم شد.

 

رعایت نظافت مدرسه در افزایش بازدهی امور آموزشی تاثیر قابل توجهی دارد.

 

ضد عفونی کردن درب ها، میز ها، نرده ها و سایر سطوح، برخورداری از تهویه گردش هوا به صورت مناسب و تامین ماسک و تجهیزات حفاظت در برابر کرونا از مهم ترین راهکارهای نظافت مدارس به شمار می‌آیند؛ که در چنین شرایطی، می‌بایست در ارتباط با آنها اقدام مقتضی صورت گیرد.

یکی از بهترین راه های مدیریت نظافت مدرسه، تدوین یک برنامه منظم برای انجام کارهای نظافتی در مدارس است. به این منظور، باید در نظر داشت که تعدادی از امور مربوط به نظافت مدارس به صورت روزانه، تعدادی از دیگر امور به صورت هفتگی و تعدادی دیگر نیز به صورت ماهانه انجام خواهند شد. در صورتی که سرایدار مدرسه از این برنامه به صورت مداوم استفاده کند، وظایف خود را فراموش نخواهد کرد و از انجام تمامی کارهای نظافت محیط آموزشی اطمینان حاصل خواهد کرد.

 

اجرای برنامه نظافت مدرسه در چه محیط هایی نیاز است؟

نظافت محیط آموزشی تنها شامل بخش های آموزشی و کلاس های درسی نمی‌شود. در مدرسه محیط ها و بخش های دیگری نیز وجود دارند که نظافت آنها می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد. از محیط های دیگری که در مدرسه باید نظافت شوند، می‌توان به دفتر های امور اداری، سالن غذاخوری کارکنان، آبدارخانه، سالن های عمومی، سالن های ورزشی و حیاط مدرسه و نیز سرویس های بهداشتی اشاره نمود.

 

نظافت مدارس

 

 

شرح وظایف شغل نظافت مدرسه

هر یک از مشاغل دارای شرح وظایف متناسب با آن شغل هستند. از وظایفی که برعهده سرایدار مدرسه هستند، می‌توان به رعایت نظافت مدرسه و تمیز نگه داشتن محیط آن، تامین امنیت فضای مدرسه، کنترل ورود و خروج افراد و همکاری با گروه مدیریتی مدرسه اشاره کرد.

تمیز نگه داشتن محیط های گوناگونی که در مدرسه وجود دارد، یکی از مهم ترین کارهایی است که باید توسط سرایدار مدرسه انجام شود. مسئول نظافت محیط آموزشی می‌بایست در تمیز نگه داشتن بخش های گوناگون مدرسه کوشا باشد. یادگیری و پیشبرد اهداف علمی بدون رعایت نکات مربوط به نظافت محیط آموزشی میسر نخواهد شد.

پاز مهم ترین کارهایی که باید در راستای تمیز نگه داشتن و نظافت محیط آموزشی انجام داد، می‌توان به نظافت راه پله ها و راهرو های طبقات مدارس، گردگیری، تی کشیدن، جارو کردن، شست و شو و ضد عفونی کردن فضاهای مختلف مدرسه با استفاده از مواد شوینده، هرس کردن درختان مدرسه و جمع آوری و انتقال زباله ها به خارج از محیط مدرسه اشاره کرد.

 

تمیز نگه داشتن محیط مدرسه می تواند اولین قدم برای توسعه فردی و انضباط در زندگی باشد.

 

مزایای انجام نظافت محیط آموزشی

بدیهی است که نظافت محیط آموزشی از مزایای گوناگونی برخوردار است. از مهم ترین مزایای نظافت محیط آموزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتقای سطح مسئولیت پذیری در دانش آموزان و کارکنان مدرسه
  • آموزش کار گروهی
  • کاهش میزان اضطراب و نگرانی در دانش آموزان
  • ارتقای میزان انگیزه برای یادگیری
  • ایجاد حس سرزندگی و طراوت
  • جلوگیری از انتشار و شیوع بیماری های مختلف
  • کاهش آلرژی در محیط با زدودن گرد و غبار
  • افزایش میزان تمرکز در محیط کار

 

برنامه نظافت مدرسه

استفاده از چک لیست های نظافت محیط های آموزشی سبب صرفه جویی در زمان و انرژی خواهد شد.

 

حتما بخوانید: چک لیست نظافت انبار

 

اثرات مفید نظافت مدارس

بدیهی است که نظافت محیط آموزشی، اثرات قابل توجهی را بر روی ذهن و عملکرد دانش آموزان و گروه اجرایی مدرسه دارد. یکی از اثرات مفید نظافت محیط آموزشی، کاهش انتقال و شیوع بیماری ها در میان افراد است. از دیگر اثرات مفید و قابل توجه نظافت محیط آموزشی، می‌توان به افزایش میزان طراوت و نشاط در روحیه دانش آموزان اشاره کرد. قرار گرفتن در محیط پاکیزه باعث می‌شود تا دانش آموزان اشتیاق بیشتری برای حضور در محیط مدرسه و یادگیری دروس و مهارت های گوناگون داشته باشند.

رعایت نکات مرتبط با نظافت محیط آموزشی باعث می‌شود تا دانش آموزان انگیزه بیشتری برای رعایت قوانین و مقررات اجتماعی داشته باشند. به طور طبیعی، افراد وقتی ببینند که اطرافیان وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند، از آنها تاثیر می‌پذیرند و به قوانین احترام می‌گذارند. در چنین شرایطی، دانش آموزان اهمیت نظافت محیط آموزشی را درک می‌کنند و از انجام هر کاری که باعث به هم ریختن نظم و نظافت محیط آموزشی شود، خودداری می‌نمایند.

 

چک لیست نظافت مدرسه

اگر سرایدار بخواهد وظیفه خود را بهتر و آسان تر انجام دهد و هیچ کاری را در راستای نظافت محیط آموزشی از قلم نیندازد، بهتر است از برنامه نظافت مدرسه استفاده کند. سرایدار مدرسه می‌تواند ابتدا چک لیست نظافت محیط آموزشی را تدوین و تنظیم کند و سپس در نظافت محیط آموزشی از آن بهره ببرد. در ادامه تعدادی از چک لیست های نظافت در مدارس را مشاهده خواهید کرد.

یکی از مهم ترین ابزارهایی که در تصاویر زیر نیز به آن اشاره شده است، اسکرابر نام دارد. اسکرابر دستگاهی است که از آن برای شست و شوی کف و نیز خشک کردن کف سالن ها و فضاهای گوناگون استفاده می‌شود و برای خرید کف شوی صنعتی تنها کافی ست با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. اسکرابر در انواع گوناگونی از قبیل برقی و دستی و همچنین اسکرابر باتری دار تولید و عرضه می‌شود. از این دستگاه می‌توان برای شست و شو و نظافت کف در قسمت های اداری، کفپوش سالن های ورزشی و راهرو ها و کلاس ها استفاده کرد. استفاده از این تجهیز کاربردی باعث افزایش میزان کیفیت و سرعت نظافت در مدارس می‌شود.

 

چک لیست نظافت محیط های آموزشی
نظافت کلاس ها
فضای مورد نظر تجهیزات مرتبط وضعیت اجرا
نظافت صندلی ها و میز دستمال تمیز و مناسب
نظافت کف پوش ها اسکرابرها
تخلیه سطل های زباله دستکش مناسب
نظافت ابزارهای آموزشی دستمال تمیز و مناسب
نظافت دستگیره ها و درب ها دستمال تمیز و مناسب
نظافت پنجره ها و شیشه ها دستمال تمیز و مناسب

استفاده از چک لیست یکی از مناسب ترین راهکار ها به منظور انجام ساده تر امور نظافت مدرسه است.

 

چک لیست نظافت در مدارس
واحدهای اداری در محیط های آموزشی
فضای مورد نظر تجهیزات مرتبط وضعیت اجرا
نظافت و شستشو کف پوش ها اسکرابرها
نظافت و تمیز کردن پنجره ها دستمال تمیز – شیشه شوی
گردگیری و نظافت صندلی ها و میزها دستمال مناسب و تمیز
تمیز کردن دستگیره ها و درب ها دستمال مناسب و تمیز
تمیز کردن و غبار زدایی از رایانه ها دستمال مناسب و تمیز

در جدول فوق چک لیست نظافت واحد های اداری در محیط های آموزشی را مشاهده می‌کنید.

 

چک لیست نظافت در مدارس
سالن های ورزشی
فضای مورد نظر تجهیزات مرتبط وضعیت اجرا
ضد عفونی تجهیزات ورزشی واترجت صنعتی
نظافت صندلی ها دستمال مناسب و تمیز
شستشوی تجهیزات رختکن واترجت صنعتی
نظافت کفپوش ها اسکرابرها
نظافت دستگیره ها و درب ها دستمال تمیز و مناسب

در جدول فوق چک لیست نظافت سالن های ورزشی در محیط های آموزشی را مشاهده می‌کنید.

 

استفاده از تجهیزات مناسب در نظافت مدارس

بهتر است سرایدار مدرسه از تجهیزات مناسب استفاده کند تا هم نظافت محیط آموزشی به درستی انجام شود و هم سلامت سرایدار به عنوان فردی که به صورت مداوم و همیشگی به نظافت محیط آموزشی مشغول است، حفظ شود. همان گونه که می‌دانید، قرار گرفتن در معرض مواد شوینده صنعتی می‌تواند برای سلامتی افراد بسیار مضر باشد. مواجهه طولانی مدت و مستمر با این مواد، افراد را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد نمود.

توصیه می‌شود افراد از مواد ضد عفونی کننده مناسب برای رفع آلودگی از سطوح و محیط استفاده کنند. بهتر است افراد از ماسک و دستکش مناسب برای جلوگیری از استنشاق مواد شوینده و تماس پوستی با آنها بهره ببرند.

 

زمان ‌بندی نظافت در مدارس

بهتر است زمان بندی نظافت در مدارس با زمان انجام کار کارکنان و گروه مدیریتی و اجرایی مدرسه یکسان نباشد. تداخل زمان نظافت در مدارس با زمان انجام کار توسط کارکنان باعث تشویش سرایدار مدرسه و ایجاد مزاحمت برای کارکنان خواهد شد. به همین منظور بهتر است در برنامه نظافت مدرسه این موضوع مهم در نظر گرفته شود.

 

استفاده از علائم راهنما برای نظافت مدارس

 

استفاده از علائمی که رعایت نظافت را یادآوری می کند

یکی از راهکارهای قابل توجهی که باعث افزایش میزان مسئولیت پذیری دانش آموزان در ارتباط با برنامه نظافت مدرسه می‌شود، استفاده از علائمی است که رعایت نظافت محیط آموزشی را به آنها یادآوری می کند. بهتر است سرایدار مدرسه این موضوع را به مدیریت پیشنهاد دهد تا از علائم و پوستر ها در راهرو ها و فضای عمومی مدرسه استفاده شود.

 

استفاده از تابلوهای عمومی در محیط مدرسه می تواند حس مسئولیت پذیری را در میان دانش آموزان افزایش دهد.

 

بهره گیری از شیوه های جدید در نظافت مدارس

به دلایل گوناگون، امروزه استفاده از روش های سنتی در نظافت محیط آموزشی پاسخگوی نیاز محیط های آموزشی نیست. از جمله این دلایل می‌توان پایین آمدن کیفیت نظافت محیط های آموزشی، نیاز به تعداد قابل توجهی از افراد برای نظافت محیط های بزرگ آموزشی و نیز پرداخت هزینه های قابل توجه در راستای نظافت مدارس را نام برد.

از مزایای بهره گیری از شیوه های جدید در نظافت محیط آموزشی می‌توان به افزایش ضریب ایمنی در انجام کار، افزایش میزان کیفیت نظافت محیط آموزشی، استفاده از فناوری روز در راستای انجام نظافت محیط آموزشی، کاهش نیاز به نیروهای خدماتی، بازدهی بالاتر در قیاس با روش های سنتی و صرفه جویی در زمان و هزینه اشاره نمود.

در حال حاضر در بسیاری از مدارس از جاروبرقی های صنعتی و یا جاروبرقی نیمه صنعتی برای زدودن آلودگی ها و گرد و غبار استفاده می‌شود. جاروبرقی صنعتی از قدرت قابل توجهی به منظور مکش زباله ها استفاده می‌کند. استفاده از اسکرابرهای دستی و خودرویی نیز در راستای نظافت محیط آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.

برای استفاده از اسکرابر های دستی، کاربر در قسمت پشت دستگاه قرار می‌گیرد و حرکت آن را هدایت می‌کند. اسکرابر دستی آلاینده های گوناگونی که به سطوح چسبیده اند را به راحتی از بین می‌برد. این کار با استفاده از برس های دیسکی انجام می‌شود.

اسکرابر سرنشین دار یا خودرویی نوع خاصی از انواع اسکرابرها است. کاربر برای هدایت کردن آن، بر روی صندلی که برای آن طراحی شده است می‌نشیند و آن را هدایت می‌کند. می‌توان گفت که این دستگاه مانند خودرو هدایت می‌شود. اسکرابر های خودرویی در طرح ها و ابعاد گوناگونی تولید می‌شوند.

استفاده از دستگاه واترجت در کنار سایر تجهیزات نظافتی می‌تواند سرعت و دقت عمل را در نظافت محیط آموزشی افزایش دهد. از این تجهیز در مکان های گوناگونی از قبیل ساختمان ها، مدارس، کشاورزی و صنایع گوناگون بهره گرفته می‌شود. سرایدار مدرسه می‌تواند از این تجهیز نیز در کنار سایر تجهیزات در راستای نظافت محیط آموزشی به شیوه ای اصولی و با صرف کمترین میزان انرژی و هزینه استفاده کند.

 

نتیجه گیری

در این محتوا به آشنایی با نحوه انجام نظافت در محیط های علمی و آموزشی پرداخته شد. پیشنهاد های گوناگونی در ارتباط با انجام هر چه بهتر نظافت در محیط های آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. مطالعه این محتوا به تمامی افراد مسئولیت پذیری که در امر نظافت محیط های آموزشی تلاش می‌کنند، توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *