چک لیست نظافت انبار

چک لیست نظافت انبار + نکات مهم و کاربردی

چک لیست نظافت انبار چه مواردی را در خود جای داده است؟ این سوال از جمله پرسش های متداولی به حساب می‌آید که خیلی از افراد طی بازه های زمانی مختلف با آن مواجه می‌شوند. به صورت کلی، برای نظافت انبار شما می‌توانید تجهیزات و ابزار های مختلفی را به کار گیرید.

هر کدام از این تجهیزات و ابزار ها، به نحو خاص روند نظافت در مدل های مختلف انبار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. استفاده از برنامه نظافت انبار به شما اجازه می‌دهد تا بدون چالش نسبت به رفع مشکلات و آلودگی های موجود در محیط اقدام نمایید. امروز ما قصد داریم تا مهم ترین موارد موجود در چک لیست های مخصوص نظافت انبار را بررسی کنیم. پس با ما همراه شوید.

 

دلایل اهمیت نظافت انبارها

قبل از پرداختن به چیستی چک لیست نظافت انبار، بیایید ضرورت دنبال کردن این پروسه را مورد بررسی قرار دهیم. به صورت کلی، دلایل مختلفی را می توان برای نظافت انواع انبار مطرح نمود. در ابتدا به خاطر داشته باشید که یک محیط کثیف هم از نظر ذهنی و هم از نظر فیزیکی روی بدن انسان ها تاثیر می‌گذارد. پس برای جلوگیری از ایجاد مشکل و آلودگی های مختلف بصری، به افراد توصیه می‌شود تا طی فواصل زمانی مشخص نسبت به تمیز کردن محیط اطراف خود اقدام نمایند.

یک انبار تمیز و بدون آلودگی می‌تواند میزان بازدهی کارکنان و کارمندان را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. فرقی ندارد که انبار شما چقدر بزرگ یا کوچک است؛ در هر صورت شما باید همه تلاشتان را برای تمیز کردنش به کار گیرید. جدا از این مسئله، تمیز کردن انبار می‌تواند به شما اجازه دهد تا روی دسته بندی مناسب وسایل مختلف تمرکز کنید. همانطور که گفته شد، کثیف بودن انبار آلودگی بصری یا ذهنی ایجاد می‌کند. این آلودگی بصری در طولانی مدت چالش های گسترده ای را برای انبارداری ایجاد خواهد کرد. پس تمیز کردن محیط اطراف انبار می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

این موضوع حتی در نظافت کارخانه نیز اهمیت دارد و در مقاله دیگرمان به صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم.

 

تجهیزات مورد نیاز برای تمیز کردن انبارها

دیگر مسئله ای که قبل از پرداختن به چک لیست نظافت انبار شما باید آن را مد نظر خود قرار دهید به تجهیزات به کار رفته در این پروسه اشاره دارد. امکان تمیز کردن محیط داخلی یک انبار بدون استفاده از وسایل و شوینده های مخصوص وجود ندارد. البته، این مسئله هم به زمانبندی شما وابسته است. مسلما اگر شما به صورت روزانه نسبت به تمیز کردن محیط داخلی انبار محل کار یا خانه خود اقدام نمایید، نیازی به شوینده های خیلی قوی هم نخواهید داشت چرا که آلودگی های زیادی در محیط ایجاد نمی‌شوند. شما می‌توانید تجهیزات و وسایل تمیز کننده ساده را به کار گیرید.

این در حالی است که برای تمیز کردن محیط داخلی انبار در بازه های زمانی طولانی مدت، شما به تجهیزات و ابزار های سنگین تری نیاز پیدا می‌کنید. از جمله مهم ترین وسایل به کار رفته در این پروسه، می‌توان به اسکرابرها، جاروبرقی ها، تی شوها، ترولی ها (جهت کسب اطلاع از اینکه ترولی چیست مقاله دیگر ما را بخوانید) و غیره اشاره نمود. همه این موارد می‌توانند روند تمیز کردن محیط داخلی یک انبار را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار دهند. اگر رفت و آمد به محیط داخلی انبار شما زیاد است، لزوما باید یک تابلو برای علامت گذاری زمین خیس را نیز تهیه کنید. عدم توجه به این مسئله، می‌تواند احتمال آسیب دیدن کارکنان شما را چند برابر نماید.

 

کف شوهای مناسب انبار

خرید اسکرابر صنعتی مهمترین کاری است که می‌توانید جهت آسان تر شدن کارهایتان برای نظافت کف انبارها انجام دهید، با استفاده از این وسیله کاربردی که هم به صورت دستی و هم به صورت خودرویی وجود دارد، می‌توانید در کوتاه ترین زمان ممکن نظافت و شستشوی کف را انجام دهید.

 

تجهیزات و برنامه نظافت انبار

 

جاروهای صنعتی

جارو برقی های قدرتمند صنعتی از جمله تجهیزات مهم برای نظافت دقیق گوشه و کنار انبارها هستند که در انواع مختلف توسط شرکت درسا تولید و ارائه می‌شوند، جهت دریافت مشخصات و همچنین قیمت جاروبرقی صنعتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

چک لیست نظافت انبار

حال که همه مباحث مقدماتی و اولیه را پشت سر گذاشتیم، بیایید به سراغ چک لیست نظافت انبار برویم. برای تمیز کردن یک انبار در بهترین حالت ممکن، شما باید چک لیست داشته باشید. تمیز کردن محیط داخلی انبار نه تنها به شما اجازه می‌دهد تا محیط کار ایمنی داشته باشد، بلکه می‌تواند کارایی را چند برابر نماید. برای تمیز کردن محیط داخلی یک انبار در بهترین حالت ممکن، شما باید چک لیست داشته باشید.

چک لیست به شما اجازه می‌دهد تا موارد مورد نیاز برای تمیز کردن محیط داخلی انبار را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید. شما می‌توانید چک لیست را به صورت مرحله به مرحله طراحی کنید و پس از اتمام هر مرحله، یک تیک جدید جلوی آن بزنید. در جداول زیر شما می‌توانید چند مثال از چک لیست نظافت انبار را ببینید.

 

چک لیست نظافت روزانه انبار

نام فعالیت نوع فعالیت
جارو کردن سطح زمین روزانه
تمیز کردن زباله های محیط روزانه
خالی کردن سطل های زباله روزانه
تمیز کردن دستشویی ها روزانه
تعویض صابون و کاغذ توالت روزانه
تمیز کردن نقاط تماس متداول همچون کلید های چراغ روزانه
پر کردن لوازم نظافت روزانه
بررسی خطرات ایمنی محیطی روزانه
اطمینان حاصل کردن از باز بودن مسیر های مهم روزانه

 

چک لیست نظافت هفتگی انبار

نام فعالیت نوع فعالیت
تمیز کردن مناطقی که دسترسی به آنها سخت است هفتگی
تمیز کردن سطوح بلند هفتگی
تمیز کردن لامپ ها هفتگی
بازرسی سیستم های تهویه هفتگی
بررسی برچسب ها و تمیز کردن آنها هفتگی
روغن کاری قطعات متحرک محیط هفتگی
بازرسی ماشین آلات سنگین هفتگی
بررسی آفات و آلودگی های محیطی هفتگی
سازماندهی کردن هفتگی

 

چک لیست نظافت ماهانه انبار

نام فعالیت نوع فعالیت
تمیز کردن کامل دستشویی و مناطق مربوط به استراحت ماهانه
تمیز کردن سطح انبار ماهانه
تعویض علائم ایمنی در صورت نیاز ماهانه
تمیز کردن تار عنکبوت ماهانه
تمیز کردن راهرو ها و مناطق پر تردد ماهانه
شستشوی آسانسور و ورودی ها ماهانه
تمیز کردن فرش ها یا موکت ها ماهانه
نظافت کف انبار ماهانه
بررسی تسمه های نقاله ماهانه
بازرسی و کنترل آلودگی های زیستی ماهانه
بررسی کپسول های آتش نشانی ماهانه

در چک لیست های معرفی شده در این قسمت، شما می‌توانید چندین مورد مختلف را مشاهده نمایید. به خاطر داشته باشید که طراحی چنین چک لیستی برای نظافت محیط داخلی انبار، همواره نتایج مطلوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد. با نگارش چنین چک لیستی، شما می‌توانید در صورت نیاز نسبت به علامت گذاری فعالیت های مختلف خود به صورت مرحله به مرحله اقدام نمایید.

 

 

زمانبندی نظافت انبار

برنامه نظافت انبار باید تحت تاثیر یک سری متغیرهای خاص تغییر پیدا نماید. برخی از مدل های انبار باید به صورت روزانه تمیز شوند و برخی از آنها را می‌توان هر شش ماه یک بار تمیز نمود. مهم ترین عامل یا فاکتوری که روند تمیز کردن مدل های مختلف انبار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد به ابعاد و اندازه این وسیله مربوط می‌باشد. مسلما زمانی که شما باید برای تمیز کردن انبار های خیلی بزرگ و حجیم صرف کنید، با زمان مورد نیاز برای تمیز کردن انبار های کوچک یکسان نیست. در نتیجه، برای تمیز کردن انبار در بهترین حالت ممکن شما باید مقداری وقت با ارزش خود را صرف بررسی ابعاد محیط نمایید.

جدا از این مسئله، میزان رفت و آمد موجود در انبار هم می‌تواند برنامه نظافت آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. در اکثر مواقع به افراد توصیه می‌شود تا یک برنامه نظافت ماهانه را برای خود در نظر بگیرند. فعالیت بر اساس روزهای ماه همواره نتایج مطلوبی را در اختیار شما می‌گذارد. البته که استفاده از برنامه های هفتگی هم نتایج موثری را به همراه خواهد داشت. فقط تمیز کردن یک محیط به صورت هفتگی هم از نظر هزینه و هم از نظر زمان بهینه نمی‌باشد. در نتیجه، برای کسب بازدهی مطلوب شما باید شرایط خود را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید و بر همان اساس هم تصمیم گیری کنید.

 

نتیجه گیری

همانطور که در این صفحه مشاهده کردید، چک لیست نظافت انبار موارد متنوعی را در خود جای داده است. بسته به زمان نظافت، شما باید به موارد گفته شده در چک لیست ها توجه داشته باشید. لازم به ذکر است که برای تمیز کردن محیط داخلی یا خارجی مدل های مختلف انبار، افراد باید به متغیرهای متنوعی توجه داشته باشند. هر کدام از این متغیرها به نحوی خاص روند نظافت در یک انبار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

استفاده از ابزارهای جالب و کاربردی همچون برنامه نظافت انبار به شما اجازه می‌دهد تا به صورت منظم و مداوم این پروسه را دنبال کنید. فرقی ندارد که انبار شما چه ابعادی دارد و چقدر بزرگ است؛ در هر صورت استفاده از موارد معرفی شده در این زمینه می‌تواند نتایج مطلوبی را در اختیارتان بگذارد. پس اگر شما هم به نظافت محیط اطراف خود اهمیت زیادی می‌دهید و دوست دارید تا در یک محیط تمیز فعالیت کنید، لزوما باید به این موارد توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *