نظافت صنعتی چیست؟

نظافت صنعتی چیست؟


وقتی به طور کلی صحبت از نظافت صنعتی می شود ، منظور نظافت حرفه ای است که کار و تخصص زیادی می طلبد.

در این مقاله میخواهیم به سوالاتی نظیر نظافت صنعتی چیست، کاربرد نظافت صنعتی، دستگاه های نظافت صنعتی پاسخ دهیم پس تا انتهای این مقاله با ما باشید:

نظافت صنعتی چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

 به عبارت ساده نظافت صنعتی عبارت است از پاکسازی مناطق آلوده در تاسیسات صنعتی مانند کارخانه ها، انبارها، نیروگاه ها و انواع دیگر تاسیسات صنعتی. نظافت و شستشو چنین محیط‌هایی اغلب با نظافت یک محیط اداری کوچک و یا نظافت خانه متفاوت است، چرا که نوع آلودگی این محیط‌ها با نوع آلودگی در منازل متفاوت است. به علاوه متراژ یک محیط صنعتی و تجاری بزرگ مانند یک کارخانه تولیدی و یا یک پاساژ سرپوشیده چند طبقه، قابل قیاس با متراژ منازل ما نیست.بنابراین برای نظافت چنین مکان‌هایی نیاز به نیروهای متخصص و استفاده از دستگاه‌های مخصوص نظافت صنعتی است.

 ممکن است برای نظافت صنعتی تاسیسات بزرگ مانند کارخانه ها، انبارها و سایر محیط های صنعتی دیگر، پیمانکار طرف قرارداد وجود داشته باشد. شما در موقعیتی مانند این باید که در حین کار آموزش ببینید و همه چیز را در مورد دانش ایمنی بیاموزید.

ممکن است تجهیزات خاصی برای تمیز کردن یک محیط صنعتی وجود داشته باشد یا مواد شیمیایی خاصی برای انجام کارهای خود استفاده کنید.کار مسئول نظافت صنعتی کار سختی است. نگهداری از دفاتر و سایت های صنعتی نیز بسیار سخت است، زیرا آلودگی به طور مداوم از قسمت های بیرونی طبقات کارخانه تولید می شود. از طرفی شما با چالش های کار در اطراف ماشین آلات سنگین و خطرات ایمنی مرتبط با آن، مانند رنگ، روان کننده ها، براده های فلزی و فایبرگلاس مواجه خواهید شد. همچنین برخی از ماشین آلات وجود دارند که به مواردی مانند گرد و غبار و آلودگی حساس هستند و تمیز کردن آنها ضروری خواهد بود.

یکی دیگر از نگرانی های بزرگ در هنگام نظافت سایت های صنعتی، شرایط کاری پرسنل است. به عنوان مثال، کارکنانی که نظافت صنایع را انجام می دهند، باید از سلامت و وضعیت مناسبی برای انجام وظایف مورد نیاز برخوردار باشند.

 

نمونه ای از فرآیند انجام کار:

 

چرا استفاده از شرکت های نظافت صنعتی مهم است:

یکی از اصلی ترین پاسخ ها به این سوال این است که پرسنل حرفه ای نظافت صنعتی برای کار با تجهیزات خاص آموزش دیده اند و به انواع روش های نظافت آشنا هستند. هر مرکز بسته به نوع کاری که انجام می دهد نیازهای خاص خود را دارد. روشی که خدمه نظافت یک نیروگاه اتمی را تمیز می کنند با نحوه تمیز کردن یک کارخانه تولیدی بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، کارکنان نظافت در یک نیروگاه اتمی باید بدانند که چگونه زباله ها را مدیریت کنند.

همچنین یکی از بزرگترین مزایای استخدام شرکت پیمانکار نظافت صنعتی، بهبود ایمنی کارگران است. با کارمندانی که با ماشین آلات و مواد شیمیایی و اطراف آن کار می کنند، مدیریت هر چه بیشتر خطرات بسیار مهم است. محیط کار ناپاک در یک مرکز صنعتی می تواند به معنای یک محیط ناامن باشد. استخدام افراد حرفه ای که می دانند چگونه تأسیسات شما را به بهترین شکل تمیز کنند، به کارگران این امکان را می دهد که در بهترین شرایط کار را انجام دهند.

برنامه ریزی منظم برای نظافت می تواند به کاهش میزان تصادفات در مرکز شما و افزایش بهره وری کمک کند. اگر مرکز شما بازدیدکنندگان منظمی داشته باشد، یک ساختمان کثیف می تواند بر تصویر شما تأثیر بگذارد و مشتریان بالقوه را دور کند. مهم است که بتوانید امکانات خود را بدون نگرانی در مورد آشفتگی آن به نمایش بگذارید.

آخرین مزیت استخدام یک شرکت نظافت صنعتی کاهش استهلاک ساختمان شما است. استخدام متخصصان برای تمیز کردن منظم ساختمان شما از ایجاد آشفتگی و آسیب رساندن به تجهیزات جلوگیری می کند.

سیزده . چهارده 9

برخی از انواع خدمات نظافتی شرکت نظافت صنعتی عبارتند از:

  • حذف آزبست
  • رفع آلودگی تاسیسات ناشی از نشت یا زباله
  • جارو کشی کف محل کار
  • تمیز کردن ماشین آلات سنگین
  • شستشوی تحت فشار سطوح
  • حذف مواد خطرناک مانند سرب یا جیوه.
نظافت صنعتی کارخانجات
رفع آلودگی تاسیسات ناشی از نشت یا زباله
جارو کشی کف محل کار

چه مراکزی به نظافت صنعتی نیاز دارند؟

از آنجا که شرایط هر سایت صنعتی منحصر به فرد است، شرکت های نظافت صنعتی با صاحبان تأسیسات برای ایجاد یک طرح نظافت  همکاری می کنند. مسئولین نظافت صنعتی حرفه ای برای رسیدگی به هر موقعیتی که در محل کار پیش می آید آموزش دیده اند. این شرکت ها برای این کار یک ارزیاب می‌فرستد تا امکانات شما را بررسی کند و خدمات مورد نیاز را به شما پیشنهاد بدهد.

زیرا تمامی کارخانجات، انبار ها، بخش های تولیدی، صنایع داروسازی، نساجی، مراکز توزیع کالا،  تاسیسات نگهداری کالا و محصولات، مراکز تجاری و تفریحی به طیف گسترده ای از تجهیزات نظافت صنعتی نیازمندند.

اهداف و مزایای استفاده از نظافت صنعتی:

  • افزایش سرعت نظافت و عدم نیاز به زمان طولانی جهت خشک شدن سطوح پس از شستشو
  • صرفه جویی در مصرف آب و مواد شوینده
  • کاهش هزینه های نظافت
  • حفظ بهداشت محیط به منظور افزایش ایمنی و سلامت کارکنان
  • نیاز به نیروی انسانی و انرژی کمتر به دلیل استفاده از دستگاه های نظافتی
  • استفاده افراد آماتور ، به دلیل سهولت کاربرد دستگاه های نظافت صنعتی
  • افزایش کیفیت نظافت با استفاده از دستگاه های نظافت صنعتی
  • عدم نیاز به نظافت مجدد
  • جلوگیری از پخش شدن گرد و غبار در محیط، در طول نظافت

تفاوت نظافت صنعتی و نظافت معمولی:

نظافت صنعتی به طور کلی نظافت در مقیاس بزرگتر است.  در اینجا ما در مورد ساختمانهای مقیاس بزرگ صحبت می کنیم که اغلب پیچیده هستند، گوشه ها و شکاف های زیادی وجود دارد که گرد و غبار، باکتری ها و آلودگی ها می توانند خود را پنهان کنند. تیم بزرگی برای نظافت صنعتی که آموزش های تخصصی در آن زمینه دارند اغلب مورد نیاز است. برای این فضا ها تمیز کننده های صنعتی با انواع ابزار و تجهیزات مورد نیاز است که با پاک کننده های تجاری تفاوت دارند.

انواع خدمات نظافت صنعتی:

خدمات نظافت صنعتی نوعی خدمات نظافتی است که در تاسیسات صنعتی، تولیدی و انبارها انجام می شود. خدمات نظافت صنعتی معمولاً توسط یک شرکت نظافت صنعتی انجام می شود. اصطلاح نظافت صنعتی به مجموعه خدمات نگهداری مجتمع هایی گفته می شود که برای استفاده حرفه ای استفاده می شوند. بدین منظور ازتجهیزات و دستگاه نظافت صنعتی استفاده می شود.

فضا های مختلفی که به خدمات نظافت صنعتی نیاز دارد عبارتند از:

  • طبقات، سرویس های بهداشتی، سطوح، اتاقک های اداری، اتاق های کنفرانس، آزمایشگاه ها، رختکن، بارگیری اسکله، انبارها، کافه تریاها، مناطق ذخیره سازی، تجهیزات صنعتی، سیستم های اگزوز، سیلوها و …

خدمات نظافت کارخانه صنعتی چیست؟

خدمات نظافت کارخانه های صنعتی نوعی خدمات نظافتی است که در کارخانه های تولیدی انجام می شود. انواع کارخانه های صنعتی عبارتند از: مجتمع های نفت، گاز و پتروشیمی ، کارخانجات سیمان ، صنایع فولاد و مس و آلومینیوم ، صنایع شیمیایی و رنگ سازی ، صنایع غذایی ، صنایع سلولزی ، داروسازی ، کاشی و سرامیک ، شیشه و بسیاری صنایع دیگر

 خدمات نظافت کارخانه صنعتی عبارتند از:

  • تمیز کردن لوله ها و مسیر ها
  • نظافت سیلو ها
  • تمیز کردن لوله آب
  • حذف پوشش و رنگ
  • تمیز کردن نوار نقاله
  • پاکسازی نشت جیوه
  • تمیز کردن HVAC

تجهیزات نظافت صنعتی( دستگاه های نظافت مکانیزه)

با توجه به توضیحات بالا با نظافت صنعتی و کاربرد آن آشنا شدیم. حال میتوانیم دستگاه های نظافت صنعتی که در مجموعه شرکت پمپ و کمپرسور درسا تهران در حوزه نظافت صنعتی ارائه می شود به شما معرفی کنیم و کاربرد دقیقتر آن را مورد بررسی قرار دهیم:

1. اسکرابر صنعتی (زمین شوی):

زمین شوی صنعتی یا همان اسکرابر از پر کاربرد ترین دستگاه های نظافتی صنعتی بوده که به منظور شستشوی سطوح کف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسکرابر برای حذف ذرات مضر و خطرناک هم در محیط استفاده می شود. اسکرابرها را می توان برای حذف ایمن جامدات و غبار  استفاده نموده و در عین حال خشک کردن کف را پیش بینی کرد. این دستگاه با تجهیز به سیستم مکشی پس از شستشوی زمین بلافاصله آب کثیف را جمع آوری می نماید. از کف شوی صنعتی برای نظافت مکانیره کفپوش های مراکز تجاری، پایانه و فرودگاه ها، کارخانه ها و … استفاده می گردد.

اگر قصد خرید اسکرابر با کیفیت بالا به همراه ضمانت را دارید پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انواع اسکرابر:

2. جاروبرقی صنعتی:

جارو برقي صنعتي دستگاهی است که برای نظافت عمومی در محیط های صنعتی و همچنین بسیاری از کاربردهای خاص یگر استفاده می شود که لزوماً به نظافت ساده مربوط نمی شود. جاروبرقی های صنعتی می توانند انواع مختلفی داشته باشند.

انواع جاروبرقی صنعتی:

1.     جاروبرقی آب و خاک (مرطوب و خشک):

جاروبرقی آب و خاک جارو برقی با قدرت و مکش فوق العاده محسوب می شود که بسیار مناسب جمع آوری مایعات و مواد جامدات می باشد.این جاروبرقی می تواند در نمونه جاروبرقی های نیمه صنعتی، صنعتی، تجاری و خانگی مورد استفاده قرار گیرد. امروزه مشابه این دستگاه یعنی جاروبرقی های خاک در تمامی منازل وجود دارد. اما تفاوتی که میان این دو دستگاه وجود دارد آن است که علاوه بر بالاتر بودن قدرت جاروبرقی صنعتی قادر به مکش مایعات نیز هستند.

جارو برقی آب و خاک  برای نظافت محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.مناطق و محدوده های تجاری، محیط های صنعتی و مجتمع های مسکونی از جمله مکان هایی هستند که جاروبرقی صنعتی در آن  استفاده می شود. همان طور که می دانید وجود رطوبت در محیط و سطوح می تواند باعث بروز مشکلات شود. بسیاری از این سطوح در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارند و بعد از مدتی نیاز به بازسازی و ترمیم پیدا می کنند.سطوح رطوبتی لغزنده و سبب بروز مشکلاتی در رفت و آمد می شوند، از این رو بیشتر افراد ترجیح می دهند از یک روش نظافت مکانیزه برای خشک کردن محیط بهره مند شوند. جارو برقی آب و خاک امکان جذب و مکش رطوبت مازاد بر روی سطوح را نیز به سهولت فراهم می آورد.

جاروبرقی آب و خاک برای مکش همزمان پودرها، جامدات و مایعات مناسب است. بسته به سنگینی کاربرد آنها می توانند از پلاستیک یا فولاد ساخته شوند. بدنه جاروبرقی برای مایعات و پودرهای موجود در دو مدل بدنه رنگ شده یا فولاد ضد زنگ (304 یا 316 )(به ویژه در صنایع غذایی، شیمیایی یا دارویی ) ساخته می شود . جاروبرقی مرطوب و خشک ابزاری ایده آل برای نظافت پیمانکاران و یا به عنوان تجهیزات دائمی در مکان هایی مثل کارواش ها می باشد. استحکام ساختاری زیاد و در نتیجه قابلیت اطمینان، این جاروبرقی‌ها را برای مایعات و پودرها به سرمایه‌گذاری مطمئنی برای هر شرکتی تبدیل می‌کند.

2.    جاروبرقی های تک فاز فشرده

جاروبرقی های صنعتی تک فاز فشرده ماشین های صنعتی واقعی هستند. ساخته شده از جنس استنلس استیل یا رنگ آمیزی شده، می توان آنها را با 1 یا 2 یا 3 موتور الکتریکی تک فاز، با کلیدهای مستقل، محافظت شده توسط المانهای الکتریکی، حاوی مواد جاذب صدا که صدا را در حین سرویس به حداقل می رساند، مجهز کرد. آنها را می توان در هر بخش صنعتی، از بازیافت ذرات گرد و غبار گرفته تا جمع آوری مواد جامد سنگین استفاده کرد.

3.     جاروبرقی صنعتی سه فاز

جاروبرقی صنعتی سه فاز مستحکم، توانا و قدرتمند مجهز به توربین های 2.2 تا 20 کیلووات، سطح فیلتر بزرگ و مخزن بین 50 تا 100 لیتر است. این جاروبرقی ها می توانند به عنوان یک مکنده در سیستم های متمرکز کوچک به صورت ترکیبی یا غیر ترکیبی با سایکلون یا پکیج های فیلترینگ استفاده شود. نقطه قوت واقعی این نوع جاروبرقی صنعتی قابلیت اطمینان آن است. در این دستگاه ها موتورهای صنعتی  ساید چنل اروپایی ( ایتالیایی، آلمانی )  مجهز هستند که عملکرد فوق العاده ای را حتی در کاربردهای مداوم و بسیار سنگین تضمین می کند. ساید چنل های مورد استفاده، علاوه بر این، برای کار مداوم مناسب هستند و می توانند بدون مشکل حتی 24 ساعته کار کنند (در این موارد توصیه می شود از یک شیر اطمینان استفاده کنید که توربین را از گرمای بیش از حد محافظت می کند و به آن اجازه می دهد عملاً تا بی نهایت کار کند).

4.    جاروصنعتی هواکار:

حضور جریان برق در برخی محیط ها که دارای آلاینده های اشتعال زا می باشند، می تواند خطر آفرین باشد. در چنین شرایطی استفاده از دستگاه جاروبرقی صنعتی مقدور نیست.پس استفاده از دستگاه جارو هواکار یا مکنده هواکار می توان راه کار مناسبی باشد .مکنده ها از نظر منبع تغذیه اغلب به دو صورت جاروبرقی و جارو هواکار تولید می شوند .در ساختار جارو هواکار موتور الکتریکی بکار نرفته و این دستگاه بوسیله یک پمپ ونتوری عمل می کند. این پمپ توسط یک کمپرسور هوا تغذیه می شود. کمپرسور هوا، جریان هوای فشرده را وارد پمپ می کند.

نبود موتور الکتریکی بر روی دستگاه امکان استفاده از جارو را در محیط هایی فراهم می کند که در آن امکان بروز حوادث خطرناک بر اثر فعالیت موتور الکتریکی، وجود دارد.به این معنا که موتور می تواند جرقه ایجاد کند و به علت ایجاد جرقه، آتش سوزی رخ دهد.

5.    وکیوم لودر ( VACUUM LOADER ):

مکنده صنعتی پرتابل یا وکیوم لودر دستگاهی ست که بروی یک کشنده متحرک نصب شده و وظیفه اصلی آن جمع آوری زباله‌های صنعتی تر و خشک میباشد.این مکنده‌ها استانداردهای فوق‌العاده بالا و عملکرد بالا را در هنگام استفاده ارائه می‌دهند. آن‌ها بسیار قدرتمند هستند و طوری طراحی‌شده‌اند تا مواد و ضایعات موجود در خطوط تولید و کارخانجات را با اشکال و اندازه‌های مختلف جمع آوری نمایند.

ساختار یک وکیوم لودر کاملا شبیه به جاروبرقی صنعتی است که درابعاد بزرگتر طراحی و تولید میشود. شرکت پمپ و کمپرسور درسا تهران طراح و سازنده وکیوم لودر 100% ایرانی و قادر به ساخت وکیوم لودرهای صنعتی متناسب با نیاز مشتریان است. به طور مثال در صنعت سیمان یا فولاد و در فرآیند تولید آن، حجم بالایی از آلاینده ها ایجاد گشته و در فضا پخش می گرد که در کارخانه های سیمان و فولاد تاثیرات منفی دارد. استفاده از مکنده صنعتی  یا همان وکیوم لودر می تواند با حذف این آلودگی ها، به افزایش امنیت و بهینه شدن فضا های مرتبط  کمک کند. بهترین مکمل های مکنده ، ایزوله کردن خطوط انتقال دهنده و بهره گیری از غبارگیر صنعتی می باشد.

6.    مکنده مرکزی یا ثابت:

مکنده صنعتی مرکزی یا ثابت در محلی ثابت قرار گرفته و از طریق سیستم لوله کشی به مکان مورد نظر وصل می شود. انباشت مواد در این سیستم در مخازن رابط انجام می شود که می توان آن را در کنار واحد مکنده مرکزی یا مسیر بین دهانه مکش و مکنده مرکزی قرار داد.

از کاربرد این دستگاه میتوان در صنایع داروسازی نام برد که از جمله صنایعی هستند که میزان ضایعات می تواند در آن ها بالا باشد وزیان های مالی فراوانی به بار می آورد. مثلا در هنگام بسته بندی قرص ها، ورق های خالی در میان محصولات تولید شده باید از داروها جدا گردد. از طرف دیگر در زمان پر کردن کپسول های خوراکی ممکن است برخی کپسول ها خالی مانده و به عنوان یک خطا در صنایع داروسازی به شمار می آیند. با نصب مکنده مرکزی در صنایع داروسازی تمامی اهداف مورد نظر انجام خواهد شد.

کپسول ها و ورق های خالی از سایر داروها جدا می گردد. پس می توان اطمینان حاصل نمود که محصولات بدون خطا به بازار نهایی راه پیدا می کنند.

شرکت پمپ و کمپرسور درسا تهران

برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید محصولات میتوانید از طریق شبکه های اجتماعی و یا شماره تماس های 09127038987 ، 02166510409 در ارتباط باشید. 

مقالات بیشتر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *