نظافت کارخانه

همه چیز درباره نظافت کارخانه و مراحل انجام آن

نظافت کارخانه چه ضرورتی دارد؟ چرا باید محیط داخلی یک تولیدی بزرگ را تمیز نمود؟ به صورت کلی، کارخانه محیطی است که به راحتی کثیف می‌شود. تبدیل مواد اولیه خام به یک کالای نهایی پروسه ای نسبتا پیچیده و چالش برانگیز به حساب می آید. اگر در این پروسه شما نظافت را رعایت نکنید، احتمال بروز چند ده مشکل مختلف وجود خواهد داشت. کارخانه های مختلف فعال در ایران همواره باید به پروتکل ها و دستور العمل های مختلفی توجه داشته باشند.

هر کدام از این پروتکل ها به نحوی خاص روند تمیز کردن کارخانه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. خیلی از افراد ترجیح می‌دهند تا خدمات تیم های نظافتی سوم شخص را برای تمیز کردن کارخانه خود به کار گیرند ولی این مسئله از نظر هزینه ای، خیلی بهینه نمی‌باشد. در این شرایط، استفاده از برنامه نظافت کارخانه اهمیت زیادی پیدا می‌کند. با ما در ادامه همراه شوید تا تکنیک های مطرح موجود برای نظافت محیط داخلی یک کارخانه را مورد بررسی قرار دهیم.

 

دلایل اهمیت نظافت کارخانه

حتما شما هم از خود می‌پرسید که چرا استفاده از دستورالعمل نظافت کارخانه اهمیت زیادی دارد؟ عدم رعایت این مسئله چه مشکلاتی را برای یک مجموعه ایجاد خواهد کرد؟ اگر شما به نظافت محیط داخلی و بیرونی کارخانه خود توجهی نداشته باشید، چندین مشکل را ایجاد خواهید کرد. اولین مشکل به ذهن کارگران و افراد فعال در کارخانه اشاره دارد. افرادی که برای یک مدت زمان طولانی در محیط کثیفی مشغول به کار باشند، دیگر تمایلی به فعالیت نداشته و انگیزه خود را از دست می‌دهند.

محیط کارخانه همواره تحت تاثیر روغن، آلودگی و گرد و خاک است. دستگاه های بزرگ می‌توانند به راحتی آلودگی های زیادی تولید نمایند و اگر شما به درستی آنها را مورد بررسی قرار ندهید، احتمال اینکه تجهیزات را خراب کنند بالا می‌رود. در ضمن، در برخی از صنایع کثیفی محیط می‌تواند روی کیفیت نهایی محصول تاثیر گذار باشد.

اگر شما به وضعیت نظافت محیط توجهی نداشته باشید، می‌توانید کیفیت کالاهای تولیدی خود را تا حد قابل توجهی پایین بیاورید. خیلی از کارشناسان نظافت و بهداشت همواره از بازدید های ناگهانی برای بررسی وضعیت یک کارخانه فعال در زمینه تولید مواد غذایی استفاده می‌کنند. پس شما همیشه باید نظافت محیط را در سطح بالایی قرار دهید تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید.

 

تجهیزات مورد نیاز برای نظافت کارخانه

 

چک لیست نظافت کارخانه

 

هنگام نظافت کارخانه، شما باید یک سری تجهیزات ویژه را مورد استفاده قرار گیرید. قطعا نمی‌توان به صورت عمومی مهم ترین تجهیزات به کار رفته در این زمینه را مشخص نمود. چرا که کارخانه های مختلف از متریال متنوعی برای طراحی کف و دیوار های خود استفاده می‌نمایند. پس برای کسب بازدهی مطلوب و نظافت محیط کارخانه، شما باید با نظر کارشناسان و بر اساس نیاز های محیط، بهترین تجهیزات به کار رفته در این پروسه را مورد استفاده قرار دهید. از جمله متداول ترین ابزار هایی که تهیه آن می‌تواند مفید باشد، خرید اسکرابر صنعتی در انواع مختلف است.

اسکرابر های دستی، برقی، خودرویی، باتری دار از جمله ابزار هایی به حساب می‌آیند که در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از اسکرابر های با کیفیت، شما می‌توانید نظافت سطح محیط کارخانه خود را تا حد قابل توجهی ارتقا دهید. در ضمن، مدل های مختلف اسکرابر روی تمیزی و درخشش کف کارخانه می‌توانند تاثیر گذار باشند. از جمله دیگر ابزار های به کار رفته در این زمینه می‌توان به شوینده های صنعتی مخصوص، دستگاه های پولیشتر و دستمال میکروفایبر اشاره نمود.

 

چک لیست نظافت کارخانه

بهترین راه موجود برای سازماندهی پروسه تمیز کردن یک کارخانه، به استفاده از چک لیست اشاره دارد. نگارش و طراحی چک لیست نظافت کارخانه به شما اجازه می‌دهد تا طی مدت زمان کوتاهی در این زمینه به بازدهی مطلوبی برسید. به خاطر داشته باشید که چک لیست های طراحی شده در زمینه نظافت و تمیز کردن کارخانه، چندین بُعد یا مرحله مختلف دارند.

در هر کدام از این مرحله ها، شما روی یک سری وسایل و تجهیزات خاص متمرکز می‌شوید. به عنوان مثال، کار شما برای نظافت کارخانه به صورت روزانه از تمیز کردن کف و دیوار شروع شده و به صورت ماهیانه یا سالانه ادامه پیدا می‌کند. در هر صورت، نگارش یک چک لیست به شما اجازه می‌دهد تا با سرعت بالایی نسبت به تمیز کردن محیط داخلی کارخانه خود اقدام نمایید. پس برای کسب بازدهی مطلوب شما باید به چک لیست توجه ویژه ای داشته باشید.

 

چک لیست نظافت روزانه

نام فعالیت تجهیزات مورد نیاز
تمیز کردن کف قسمت های مختلف کارخانه دستگاه کف شوی دستی یا خودرویی، مایع شستشو
طی کشیدن زمین کارخانه طی، آب
ضد عفونی کردن نقاطی که تعامل زیادی دارند همچون دستگیره درب های مختلف یا وسایل الکترونیکی ضد عفونی کننده قوی
تعویض کیسه زباله و تخلیه زباله های موجود در محیط ندارد
بررسی نظافت اتاق استراحت و تمیز کردن آن ندارد

 

حتما بخوانید: چک لیست نظافت انبار

 

چک لیست نظافت هفتگی

نام فعالیت تجهیزات مورد نیاز
تمیز کردن قسمت بیرونی همه ماشین آلات دستمال و شوینده های مخصوص
گرد گیری سقف و پاک کردن تار عنکبوت دستمال و برس با کیفیت
تمیز کردن منابع نوری دستمال های مخصوص
تمیز کردن فرش ها جارو های مناسب
تمیز کردن همه اتاق های استراحت جارو، دستمال و واترجت

 

چک لیست نظافت ماهیانه

نام فعالیت تجهیزات مورد نیاز
ضد عفونی کردن کف کارخانه شوینده های مخصوص
پاک کردن روغن از کف اسکرابر سرنشین دار یا دستی
تمیز کردن همه سطح های زباله واترجت

 

این فرآیند تکرار نظافت علاوه بر کارخانه ها در ادارات نیز حائز اهمیت است و اگر می‌خواهید در رابطه با نظافت اداری اطلاعات بیشتری به همراه چک لیست دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگر ما را از دست ندهید.

 

نتیجه گیری

همانطور که در این صفحه مشاهده نمودید، توجه به دستورالعمل نظافت کارخانه اهمیت زیادی داشته و روند انجام فعالیت های مختلف را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. اگر شما به این چک لیست توجهی نداشته باشید، هنگام نظافت کارخانه خود با مشکلات متعددی مواجه می‌شوید. داشتن یک برنامه دقیق برای نظافت مدل های مختلف کارخانه به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی نسبت به رفع آلودگی های محیطی موجود اقدام نمایید. جالب است بدانید که دریافت مشاوره در این زمینه هم می‌تواند بازدهی مطلوبی داشته باشد. پس در صورت نیاز، شما باید از مشاوره افراد متخصص و حرفه ای استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *