نظافت اداری

چک لیست نظافت اداری (راهنمای کامل)

نظافت اداری، پروسه ای پیچیده به حساب می آید که به متغیرهای زیادی وابسته است. به صورت کلی، کارشناسان فعال در زمینه تمیز کردن محیط های اداری همواره باید به نکات متنوعی توجه داشته باشند. تمیز بودن محیط کار اداری می‌تواند روی میزان بازدهی و تمرکز کارمندان تا حد قابل توجهی تاثیر گذار باشد. جالب است بدانید که راه های متنوعی برای دنبال کردن این پروسه در نظر گرفته شده است. با خرید بهترین تجهیزات به کار رفته در این زمینه شما می‌توانید روند نظافت در محیط های اداری یا محل کار خود را متحول سازید. البته که نظافت در محیط های اداری فقط مربوط به تمیز کردن زمین یا رفع گرد و غبار نمی‌باشد! این پروسه همه ابعاد اداره و وضعیت کارمندان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. امروز ما قصد داریم تا روش های محبوب برای نظافت محل کار را زیر ذره بین ببریم. پس با ما همراه شوید.

 

اهمیت نظافت محیط اداری

بیایید کارمان را با پاسخ به یک سوال مهم و کلیدی شروع کنیم: چرا نظافت اداری اهمیت زیادی پیدا کرده است؟ اگر ما محیط اداره را تمیز نکنیم، با چه مشکلاتی مواجه می‌شویم؟ این سوالات از جمله پرسش هایی به حساب می آیند که افراد هنگام کار با محیط های اداری با آن مواجه می‌شوند. به صورت کلی، برنامه ریزی هفتگی، روزانه و ماهانه به شما اجازه می‌دهد تا از تمیزی محیط کار خود اطمینان حاصل نمایید. کثیف بودن محیط اداری می‌تواند روی ذهن کارمندان تاثیر گذار باشد و حال آنها را خراب کند.

جدا از این مسئله، بدون نظافت اداری احتمال کثیف شدن و آسیب دیدن تجهیزات مختلف در یک اداره وجود خواهد داشت. زمانی که همه چیز کثیف و آلوده باشد، دیگر کارمندان شما انرژی سابق را از خود به نمایش نمی‌گذارند. این مسئله روی فرآیند های موجود در یک سازمان به صورت مستقیم تاثیر گذار است. جدا از این مسئله، اگر مشتریان به مجموعه شما رفت و آمد دارند، کثیف بودن می‌تواند نظر آنها در مورد خرید از شما را تغییر دهد. در نتیجه، تمیز بودن محیط و در نظر گرفتن سیاست های دقیق برای این فرآیند نه تنها به شما کمک می‌کند تا رضایت کارمندان را چند برابر نمایید، بلکه در طولانی مدت می‌تواند حجم مشتریان را نیز چند برابر کند.

 

اهمیت نظافت محل کار

 

 

چک لیست نظافت اداری

حال که مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم بیایید به سراغ چک لیست نظافت اداری برویم. برای دنبال کردن این پروسه، شما باید برنامه ریزی داشته باشید. به افراد توصیه می‌شود تا همواره چک لیست های خود را به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه طراحی نمایند. با این کار، شما می‌توانید وسایل ضروری را به درستی تهیه نمایید و از آنها در مواقع ضروری استفاده کنید. در ادامه شما می‌توانید چندین چک لیست مختلف برای نظافت محیط اداری را مشاهده کنید.

 

چک لیست نظافت روزانه

نام بخش نام فعالیت نام تجهیزات مورد نیاز
آشپزخانه نظافت کف ترولی
نظافت کابینت دستمال و شوینده
تمیز کردن میز ها دستمال و شوینده
ساختمان تمیز کردن آسانسور دستمال و شوینده
تمیز کردن نرده ها دستمال و شوینده
تعویض کیسه زباله ندارد
اتاق ها تمیز کردن سطل زباله ترولی
تمیز کردن راهرو اسکرابر یا جارو برقی نیمه صنعتی
تمیز کردن میز و صندلی ترولی و دستمال
تمیز کردن تجهیزات اداری دستمال و شوینده

 

چک لیست نظافت هفتگی

نام بخش نام فعالیت نام تجهیزات مورد نیاز
آشپزخانه تمیز کردن سینک ندارد
تمیز کردن شیرآلات ندارد
تمیز کردن کف و دیواره اسکرابر یا پولیشر
ساختمان نظافت زمین و دیوار کف شوی صنعتی و پولیشر
شستشوی سطح زباله واترجت
تمیز کردن مبلمان ندارد
اتاق ها تمیز کردن پنجره ها دستمال و شوینده

 

چک لیست نظافت ماهانه

نام بخش نام فعالیت نام تجهیزات مورد نیاز
اتاق ها تمیز کردن پرده ها بخارشوی
تمیز کردن کمد ها ندارد
تمیز کردن دیوار ها دستمال و شوینده
ساختمان تمیز کردن نمای ساختمان واترجت
بررسی سیستم تهویه خوش بو کننده هوا
پولیش و نظافت لابی پولیشر
اتاق ها تمیز کردن سطوح اسکرابر و جاروبرقی صنعتی
تمیز کردن قفسه ها ندارد

 

حتما بخوانید: نظافت پارکینگ

 

زمان بندی نظافت محل کار

به نظر شما بهترین زمان ممکن برای نظافت اداری کدام است؟ اصلا در چه بازه زمانی افراد باید نسبت به تمیز کردن محیط اطراف خود اقدام نمایند؟ به صورت کلی، بهترین زمان نظافت اداری را نمی‌توان به صورت عمومی مشخص نمود. برای تمیز کردن محل کار، شما باید به متغیر های ویژه ای همچون ابعاد و اندازه آن توجه داشته باشید. قطعا زمان مناسب برای تمیز کردن یک محیط اداری کوچک با یک ساختمان بزرگ یکسان نمی‌باشد. بهتر است نظافت به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه انجام شود. نگارش چک لیست و فعالیت بر همان اساس همواره نتایج مطلوبی را در اختیار شما خواهد گذاشت.

 

روش های بهینه کردن نظافت محیط اداری

آیا شما هم به بهینه کردن پروسه نظافت محیط اداری خود علاقه مند هستید؟ در این صورت باید چند نکته خاص را مد نظر قرار دهید. اولین نکته به ابعاد و اندازه محیط مربوط می‌باشد. هر چه محیط بزرگتر شود، کار نظافت سخت تر خواهد شد. اگر تعداد نیرو های شما کم است، باید نیرو جدید استخدام کنید. جدا از این مسئله، برای تمیز کردن محیط های اداری شما باید تجهیزات با کیفیت و مناسبی را نیز تهیه نمایید. امکان انجام برخی از فعالیت های موجود در چک لیست بدون استفاده از تجهیزات معرفی شده، امکان پذیر نمی‌باشد.

برای نظافت محیط اداری، شما باید چند نکته دیگر را نیز مد نظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که چک لیست ها باید به صورت واقع بینانه طراحی شوند. اگر شما موارد خیلی سخت و پیچیده را در چک لیست های روزانه یا هفتگی خود قرار دهید، احتمال اینکه با مشکل مواجه شوید بالا می‌رود. به عنوان مثال، تمیز کردن قسمت بیرون همه شیشه های موجود در اداره، مسئله ای نیست که شما باید را به صورت روزانه مورد بررسی قرار دهید. این پروسه باید به صورت ماهیانه دنبال شود.

دیگر نکته ای که روند نظافت محیط اداری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد به تجهیزات به کار رفته در این زمینه مربوط است. شما همواره باید بهترین تجهیزات موجود در بازار را برای تمیز کردن محیط اداره خود مورد استفاده قرار دهید. استفاده از بهترین تجهیزات به کار رفته در این پروسه هم هزینه های شما را کاهش می‌دهد و هم به افزایش سطح بازدهی تان کمک می‌کند. در نهایت، با استفاده از خدمات مشاوران حرفه ای شما می‌توانید طی مدت زمان کوتاهی به بازدهی مطلوبی در این زمینه برسید.

 

روش های نظافت محیط اداری

 

چه تجهیزاتی برای نظافت در محیط های اداری به کار می رود؟

همانطور که در قسمت های قبل تر هم مشاهده کردید، برای نظافت اداری شما به یک سری تجهیزات و ابزار های ویژه نیاز خواهید داشت. هر کدام از این تجهیزات به نحوی خاص پروسه تمیز کردن محیط را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند. شوینده شیشه، پولیشر، اسکرابر، دستمال های میکروفایبر و یک جاروبرقی با کیفیت از جمله مهم ترین مواردی به حساب می آیند که در این زمینه به کار می‌روند. بسته به پروژه ای که شما روی آن کار می‌کنید، احتمال تغییر این موارد و افزایش تعداد آنها وجود خواهد داشت. پس شما همواره باید به تعداد منابع موجود خود توجه زیادی داشته باشید.

 

نتیجه گیری

همانطور که در این صفحه مشاهده نمودید، نظافت اداری پروسه ای پر اهمیت به حساب می آید که از نظر روانی روی کارمندان و کارگران یک مجموعه تا حد قابل توجهی تاثیر گذار است. اگر شما یک محیط اداری را به درستی تمیز نکنید، احتمال اینکه در این زمینه با چالش ها و مشکلات گسترده مواجه شوید، بالا می‌رود. به خاطر داشته باشید که در حال حاضر راه های زیادی برای تمیز کردن محیط یک اداره در نظر گرفته شده است. طراحی یک چک لیست اختصاصی و عمل کردن بر اساس آن، بهترین روش موجود در جلوی پایتان است.

به عقیده خیلی از کارشناسان، چک لیست نظافت محیط اداری باید به چندین قسمت روزانه، ماهانه و هفتگی تقسیم شود. در هر کدام از این قسمت ها، شما باید یک سری وظایف خاص را تعیین نمایید و از آنها استفاده کنید. استفاده از چک لیست های جدید و دقیق نه تنها احتمال بروز آلودگی را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند روی کارمندان هم از نظر روانی تاثیرات زیادی داشته باشد. پس همه افرادی که در زمینه نظافت محیط اداری فعالیت می‌نمایند لزوما باید این چک لیست ها را در اختیار داشته باشند. به شما توصیه می‌کنیم تا این چک لیست را با استفاده از خدمات کارشناسان حرفه ای تدوین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *